10 tips voor meer balans voor werkende ouders

Ben jij een werkende ouder van jonge kinderen en wil je je weer vitaler voelen?

Weet dan dat veel ouders hiermee worstelen. Maar weet ook dat je hier verandering in aan kunt brengen . Hieronder staan 10 tips om je weer energieker te voelen. Doe er je voordeel mee. Lees het door en neem het in je op. Waarschijnlijk zie je punten waar je direct al winst kunt maken. Andere punten zijn misschien lastiger voor je. Leg het een tijdje weg, en pak het na een tijdje weer eens op. Ook kun je een bepaalde tip op de koelkast hangen om jezelf er in je dagelijkse gang van zaken aan te helpen herinneren. Of deel het met vrienden en heb het er nog eens over.

Hoe dan ook, ik hoop dat deze tips je helpen je vitaler te voelen. 


1. Prioriteiten stellen

 
Om prioriteiten te kunnen stellen heb je meer regie nodig op hoe jij je tijd en energie inzet. We weten allemaal dat tijd beperkt is, maar ook je energie kent zijn grenzen. Daarom is het belangrijk dat je inzicht krijgt in je tijds- en energiebesteding.
Wat je kan helpen is een overzichtlijst te maken met zaken waaraan je jouw tijd en energie besteedt in één week. Geef aan hoeveel tijd je per taak/activiteit besteedt, zet in de volgende kolom hoeveel energie het je kost of oplevert. Zet er dan bij hoe belangrijk elke activiteit voor je is. Zo zie je of er een balans zit tussen de hoeveel tijd en energie die je besteed aan een activiteit en hoe belangrijk het voor je is. Is er een disbalans? Dan is de actie voor jou om andere keuzes te maken. 

2. Zoek je energiebronnen en plan deze in je agenda
 
Bovengenoemde lijst zal je ook helpen je energiebronnen te vinden, dus activiteiten waar je je vitaler van gaat voelen. Als je in een week meer energievreters dan energiebronnen hebt staan, dan blijft je energie niet op peil. Blijkt dit regelmatig voor te komen, dan is het de hoogste tijd om energiebronnen aan je lijst toe te voegen en te integreren in je leven. 
Voorbeelden hiervan zijn hardlopen met een vriendin of uit eten gaan met je partner. Maar misschien geldt voor jou dat (meer) tijd besteden met je kinderen je energie oplevert. Zo heeft ieder zijn persoonlijke energiebronnen.

3. Als je er een verplichting bij neemt die je energie kost, schrap dan een andere 
energievreter
 
 
Je hebt nu als het goed is je energievreters inzichtelijk. Zorg dat het er niet meer worden. Als je al te lang vermoeid bent, adviseer ik je er onmiddellijk een aantal te schrappen. Wanneer je lijst redelijk in balans is (geworden) en een nieuwe energievreter dient zich aan, schrap dan een andere energievreter, zodat het geheel in balans blijft en jij jezelf de kans geeft om vitaal te blijven.



4. Onderzoek je overtuigingen – waarom kost iets je energie? 
 
 
Het kan zijn dat leuke onderwerpen, zoals bijvoorbeeld tijd doorbrengen met je kinderen, toch veel energie blijken te kosten. Wees dan eerlijk tegenover jezelf. Vraag je af waarom dat zo is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je je ooit voor hebt genomen om veel bij de kinderen te zijn , maar dat je bewust of onbewust, jezelf ook de verplichting hebt opgelegd om een perfecte moeder/vader te zijn. Hierdoor kost het meer energie dan gewenst is. Het is in dat geval belangrijk om je eigen gedrag cq. instelling te veranderen. Kijk naar je gedragspatronen, wees ervan bewust en kijk hoe je het anders aan kan pakken. Een ander voorbeeld is het heen- en weer reizen naar je werk. Het is wellicht iets wat je al jaren doet en wat je elke dag aardig wat tijd kost. In jouw situatie met de combinatie van werk en gezin blijkt nu dat het onevenredig veel tijd in beslag neemt en dat het je relatief veel energie kost. Een baan in de buurt zou dan een oplossing kunnen zijn. Het kan het verschil zijn tussen je wel of niet vitaal voelen. 


5. Zorg voor voldoende ontspanning
 

 
Neem even wat afstand van je dagelijks leven, zodat je er niet meer in verdwaalt. Breng jezelf in een ontspannen toestand vanwaar uit je objectief naar de situatie kan kijken en bepalen wat goede keuzes zijn voor jou. Een ontspanningsoefening of een geleide meditatie kan hierbij helpen. Plan in je agenda dat je hier tijd voor maakt, het liefst dagelijks. De oefening hoeft niet lang te duren. Er zijn verschillende ontspanningsoefeningen te downloaden. Binnenkort kom ik met een goede ontspanningsoefening, voor meer aandacht, focus en energie voor jonge ouders.


6. Eet gezond. Begin met het weglaten van geraffineerde suikers
 
 
Voeding is een bouwstof voor ons lichaam. Het is nodig om ons lichaam energie te geven, maar verkeerderde voeding kan ons juist veel energie kosten. Het lichaam moet dan juist hard werken om alle "slechte” voedingsstoffen te verwerken. Het eten van suikers bijvoorbeeld kost ons lichaam onbewust veel energie. Ik ben zelf nagenoeg gestopt met het eten van suikers en jeetje, …… wat voel ik me vitaler! Als ik geweten had hoeveel energie en gezondheidsklachten dat scheelde, was ik hier veel eerder mee begonnen. 
Ga naar Facebook en zoek op "40 dagen zonder suiker” van missnatural.nl. Je kan je voor een week gratis aanmelden en ontvangt elke dag nieuwe informatie, tips, adviezen en suikervrije recepten. Echt een aanrader. Het boek "Zonder Suikers” van Anne Marie Reuzenaar is ook een aanrader. Maar er is meer. De site: Op www.voedingenzo.nl vind je allerlei recepten voor zowel jong en oud zonder geraffineerde suikers. Later kun je als je dat wilt nog kijken naar het weglaten van E-nummers en het eten van biologisch producten en het effect daarvan op jouw energieniveau.

7. Wees mild naar jezelf
 
 
 
Wees niet boos op jezelf wanneer je te laat komt om de kinderen op te halen van het kinderdagverblijf en heb compassie voor jezelf als je een keer uit je slof schiet naar je kinderen of naar je partner. Niermand is perfect. Ook jij niet. Geef jezelf in plaats daarvan eens wat vaker een compliment! Echt waar, dat helpt om je beter over jezelf te voelen. Betrap je je weer eens van negatieve gedachte over jezelf? Glimlach dan, bekijk de situatie eens vanuit een andere invalshoek en zeg tegen jezelf dat het wel meevalt. Die glimlach daarbij is essentieel. Je zal zien dat het je bergen energie oplevert. 

8. Leer je kinderen zelfstandig te zijn
 
 
 
Het opvoeden van kinderen is voor een groot gedeelte ook loslaten. Daar waar jij gewend bent een boterham te smeren, kan je kind dat vaak eerder zelf dan jij denkt. Zijn ze 4 รก 5 jaar oud dan kunnen ze echt wel zelf onder de douche springen (als je tenminste een thermostaat kraan hebt). En als je de kleertjes de avond voor school klaar legt, kunnen ze zich al snel zelf aankleden terwijl jij zelf onder de douche springt en je aankleedt. Zo voelen ze zich nog groot ook en kunnen ze zich optimaal ontwikkelen. Wees niet bang, ze vliegen niet direct het huis uit hoor. Maar jij hebt je handen en aandacht meer vrij om aan andere dingen te besteden. 

9. Verdeel de taken omtrent huishouden en kinderen met je partner
 
 
 
Vrouwen denken nog steeds vaak dat zij het beste kunnen zorgen. Op die manier ontstaat er vaak een patroon in huis, waarin de vrouw de meeste zorgtaken op zich neemt. Als je partner het doet, dan gaat het dan weliswaar niet op jouw manier, maar koester de momenten dat hij ook iets oppakt. Laat los dat het perse moet zoals jij bedacht hebt. Je zal zien dat het pakket van jouw verantwoordelijkheden aanzienlijk slinkt. Het huis stort echt niet in elkaar. Probeer maar eens. En voor de mannen onder ons: pak de taken op. Zo ontstaat meer evenwicht in je relatie. 

10.  Zorg voor voldoende beweging
 
 

Het kan zijn dat je vaak de fiets pakt, maar het kan ook zijn dat je snel in de auto stapt. In ieder geval is sporten of voldoende bewegen zeker aan te raden. Als je je vitaliteit wilt terug krijgen is het belangrijk dat je je lijf goed verzorgt en voldoende beweging hoort daar bij. Kijk wat in je agenda past. Als je tijd kan vrijmaken om drie keer per week hard te lopen is dat natuurlijk fantastisch. Maar je kan ook klein beginnen en wat vaker de fiets pakken of lopen. Neem op je werk bijvoorbeeld eens wat vaker de trap. Je zal merken dat het al heel wat scheelt. Een avondje naar de fitness met een vriendin kan natuurlijk zeker voor de nodige ontspanning én beweging zorgen. 

Reacties


Ga terug naar het weblog overzicht