7 tips om een burn-out te voorkomen

 
Als je in een periode zit van veel drukte en te veel stress ervaart, heb je natuurlijk niet altijd direct een coach nodig. Het is in eerste instantie belangrijk om voor jezelf te erkennen dat je teveel stress hebt én dat het goed voor je zou zijn als dat minder wordt. Voor een bepaalde tijd is het ook niet erg. Als het echter langer aanhoudt, kom je in een onwenselijke situatie. Je lichaam kan dan ook niet meer herstellen en je hebt grote kans om in een burn-out te belanden of andere gezondheidsklachten te krijgen.

Voorkom een burn-out
en blijf vitaal 
 
Hier volgen een aantal tips om zelf je situatie te verbeteren. Dus minder stress en meer innerlijke rust te ervaren. Want daar draait het dan om. Als je meer innerlijke rust ervaart, kun je stressvolle situaties veel beter aan.
 
1. CreĆ«er meer levensvreugde - Door je leven en handelingen af te stemmen op hoe je werkelijk authentiek wil leven, ontwikkel je levensvreugde en tevredenheid. Dit werkt beschermend tegen stress en burn-out en is dus helend. Een eenvoudige ‘gouden regel’ is om elke dag minstens 1 ding in te plannen dat je blij maakt. Een andere tip is bijvoorbeeld elke avond in een dagboek te noteren hoeveel minuten plezier of tevredenheid je die dag hebt gehad. Door je dag op die manier te overdenken, dwing je jezelf om je erover te bezinnen. Je kan je dan de vraag stellen: ‘Wat kan ik morgen doen om dit aantal minuten tevredenheid te laten toenemen?’.

2. Gebruik je lichaam als signaleringsinstrument - Je lichaam is een geweldig instrument. Ieders lichaam geeft namelijk signalen af over wat wel en niet goed voor je is. Het is belangrijk die signalen serieus te nemen. Dus als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt, neem je geen pijnstiller, maar vraag je je af waarom je dit hebt. Zoek naar de oorzaak en pak deze aan.

3. Geef je grenzen aan - Als je burn-out geraakt bent, ben je over je grenzen heen gegaan, meestal voor langere tijd. Eerst moet je dan zorgen dat je je eigen grens-signalen weer herkent. (zie tip 2.) Om te voorkomen dat je accu nog verder, of weer, leeg raakt, is het nodig om te leren GRENZEN te stellen, en te leren NEE te zeggen. Tegen anderen en tegen jezelf. Het beste is natuurlijk om dit op tijd te doen, en die burn-out te voorkomen.

4. Zorg voor meer ontspanning - Realiseer je dat ontspanning goed voor je is. Het is goed om stil te kunnen staan en van binnen rust te ervaren. Ook al is je omgeving hectisch en druk. Maak ruimte in je agenda (ook op het werk) om die in te plannen. Een ontspanningsoefening kan hierbij helpen. Als dit jezelf niet lukt, kan een Reiki-behandeling ook uitkomst bieden.

5. Beweeg voldoende - Bewegen is belangrijk. Je kunt je stress dan lichamelijk af laten vloeien. Dat hoeft niet direct actief sporten te zijn. Het kan beginnen met kleine wandelingen, op de fiets naar de winkels of vaker de trap nemen.

6. Reflecteer op jouw draaglast versus je draagkracht – Het is soms lastig om niet teveel hooi op je vork te nemen. Daarbij is het belangrijk de vraag te stellen: Wat is nog realistisch om aan te kunnen? Realiseer je dat ook aan jouw draagkracht een grens zit. En dat het verstandig is om die grens te stellen.

7. Maak regelmatig je persoonlijke balans op - Maak eens in de maand of paar maanden een persoonlijke balans op - Dit kun je doen om jezelf duidelijk te maken hoe je ervoor staat. Zet per dimensie een kruisje op de lijn, om aan te geven hoe je je op dit moment voelt. Hoe meer kruisjes aan de rechterkant uitkomen, hoe positiever je balans is.

a)Onrust -------------------------------------------------------------------------------------------- Rust
b)Energievreters ---------------------------------------------------------------------- Energiegevers
c)Moeten ---------------------------------------------------------------------------------- Zin hebben
d)Extern kompas --------------------------------------------------------------------- Intern kompas
e)Gespannen ----------------------------------------------------------------------------- Ontspannen
f)Down ---------------------------------------------------------------------------------- Goed humeur
g)Machteloosheid --------------------------------------------------------------------------- Controle
h)Draaglast -------------------------------------------------------------------------------- Draagkracht
 
Wat te doen als al deze tips niet helpen 

Mocht je stress toch niet minder worden en blijf je aan de linkerkant van bovenstaand schema hangen? Kun je je innerlijke onrust niet weg krijgen en/of blijft het gevoel van stress hoog. Dan kan het zeker zinvol zijn om hulp in te roepen. Langdurig in een te stressvolle situatie blijven hangen kan resulteren in een burn-out of andere gezondheidsklachten en dat wil uiteindelijk niemand.
 
Ik heb al vele mensen begeleidt die met stress kampten, tegen een burn-out aan zaten of erin terecht waren gekomen. Wil je hier meer over weten neem dan gerust contact met me op.
 
Hoe dan ook. Ik wens je een vitale en relaxte tijd toe!

Reacties


Ga terug naar het weblog overzicht